Nu sätter vi Österlen på kartan – på riktigt!

Om dagens situation och varför vi måste satsa nu!

Klara symptom på en destination utan aktiv marknadsföring.

Med en aktiv marknadsföring, bör man i juni och augusti kunna attrahera 70% av antalet gäster i juli. Och i maj och september ca. 50%.

I dagsläget är vi inte riktigt där…

MånadS-hamn%T-lilla%Österlen%Målsättning%Gästnätter
Maj26 646304 0533130 6693050 5875019 918
Juni40 939465 3084146 2474670 8217024 574
Juli88 25810012 915100101 173100101 1731000
Aug52 402596 8215359 2235970 8217011 598
Sep21 908254 3463426 2542650 5875024 333
Summa230 15333 443263 596343 98880 392
Normalt300 07843 911343 988
Måste öka69 92510 46880 392
%30%31%30%

Källa: SCB/Tillväxtverket

Vi behöver öka antalet gästnätter på Österlen med ca. 80.000 gästnätter eller 30 % för att nå upp till dessa nivåer. Ystad presterar i dagsläget något bättre än Österlen men inkluderar man siffrorna även för Ystad är vi i dagsläget drygt 110.000 gästnätter ifrån att nå dessa nivåer.

Ingen aktör / webbplats – offentlig eller privat – har idag en relevant marknadsbudget för att på allvar sätta Österlen på kartan.

Besöks- och upplevelsenäringen på Österlen kan ha en god framtid.

Det finns såväl behov som köpare. De står bara inte i kö …

De förväntar sig att vi söker upp dem för att sälja. När vi själva har skapat en köparens marknad blir kunderna dyra. Och paradoxalt nog blir det dyrare ju längre vi dröjer med att satsa. Därför måste vi ta krafttag nu.

Trafiken från Österlens största marknad – Sverige – var 2023 på den lägsta nivån på 6 år

Gästnätter / kommun201820192020202120222023
Simrishamn215 372213 593220 675237 675229 840212 341
Tomelilla33 70333 83334 20840 57635 30632 225
Totalt Österlen249 075247 426254 883278 251265 146244 566

Källa: SCB/Tillväxtverket

Sommar 2023 minskade restaurangomsättningen med 25–30%.
Fortsätter man med denna typ av resultat är många arbetstillfällen – och företag – på Österlen i fara.

2023 var för- och eftersäsongen för alla typer av övernattningar, med undantag av camping, betydligt färre.
Exempelvis var antalet gästnätter i Simrishamns kommun 8% lägre i augusti jämfört med samma månad 2022. Detta trots att många hotell sänkte priserna och betalade mer i provision för att få rummen sålda.

Säsongen har blivit kortare och utvecklingen går nu åt fel håll 🙁

Ingen har tagit konsekvenserna av att besöksnäringen är viktig.

Ser man på Simrishamn kommun står turister och fritidsboende för 34% av all handelsomsättning!

Huvudanledningen är att man inte räknat med att fritidshusägarna i Simrishamns kommun står för hela 74 % av det totala antalet gästnätter. De är med andra ord extremt viktiga för handels- och servicenäringen.

BoendetypGästnätterPer dygnÅrsbeloppTotalt
Camping128 10125032 025 00
Hotell inkl B&B108 04325027 010 750
Vandrarhem / Stugby20 5722004 114 400
Fritidshus811 77690 000410 720 000
Släkt / Vänner22 5002004 500 000
Summa1 090 992478 370 400
Fritidsboende Tomelilla/Ystad15 000 000
TOTALT493 370 400

Källa: SCB/Tillväxtverket, Lunkaberg Utveckling AB , Nyckeltal undersökningar fritidshus

Handelsomsättningen i Simrishamn låg 2022 på ca. 1,44 miljarder kronor. Av denna omsättning stod besöksnäringen för mer än en tredjedel, dvs nästan 500 miljoner kronor!
Besöksnäringen är följaktligen den stora kork som handelsnäringen faktiskt flyter på!

Kommunerna / Destinationssamverkan har sedan 2015 prioriterat utländsk trafik.

Även om ca 85 % av all trafik kommer från Sverige.

2022SimrishamnTomelillaÖsterlen%
Summa278 56150 349328 910100
Sverige247 01944 144291 16389
Utländsk31 5426 20537 74711

Källa: SCB/Tillväxtverket

När vi inte bearbetar vår största marknad, som också är lättast att nå, är det marknaden som styr oss och inte tvärtom. Och resultatet ”blir vad det blir”.

Nästan alla evenemang marknadsförs för sent och 90% av all information riktar sig till de som redan är på Österlen.
I dag kan gästerna hitta mycket information om vad som händer på Österlen – när de har kommit hit. Men ska vi attrahera nya gäster måste vi vara betydligt tidigare ute med att sälja in våra evenemang. Vi måste ge dem, våra målgrupper, ”A Reason To Go”!

Vi måste med ett samlat budskap förmedla vad vi är och var vi är. Och att man finner det bästa av Sverige på Österlen.

Alla förstår att var och en är vi små. Men tillsammans är vi stora.

Detta ska vi göra!

Huvuduppgiften i korthet

Hjulet ska inte uppfinnas på nytt. Vi har valt att använda Destination Österlen AB som marknadsverktyg och partner. Med en ytterst blygsam budget har österlen.se redan lyckats med bedriften att göra Österlen till en av Sveriges mest besökta destinationer såväl på instagram som på webben. Österlen hade 2023 mer än xx unika besökare.

  • Med en reell marknadsbudget kommer marknadsföringen av Österlen lyftas till helt nya nivåer.
  • Österlen ska marknadsföras året runt och – tvärtemot andra svenska destinationer – ska vi prioritera vår största marknad: Sverige! Främst via digitala kanaler men även analoga.
  • Ambitionen är att ha en marknadsbudget på 4,5 miljoner – varje år
  • Därnäst blir Storköpenhamn och Själland en prioriterad marknad och verktyg för att kunna skapa nya säsonger på Österlen.
  • österlen.se producerar allt bild- och filmmaterial till sociala medier och webbplats, samt till broschyrer, kartor och tidningsannonser.
  • På österlen.se har vi nu startat en branschsida för näringslivet där vi samlar information, guider och tips. Där kan du också lägga upp aktiviteter och arrangemang.
  • österlen.se kommer också samla alla större events och evenemang under Österlenparaplyt. Och göra majoriteten av dem bokningsbara direkt via webbplatsen österlen.se.

Vi ska satsa maximalt på Sverige och bli ännu större på den svenska marknaden

Ska vi snabbt komma på rätt spår igen måste vi ta tag i vår största marknad först.

Vi lanserar en marknadskampanj redan under årets första månader. Om årets påsk ska bli bättre än 2023, måste vi säkra detta nu. En ökning i svensk trafik på 40.000 gästnätter (+16%) från april till oktober ser vi som ett fullt realistiskt mål.

Vi ska inte förlänga dagens säsong – vi ska skapa nya säsonger!

Vi ska skapa nya säsonger och gå djupare in på de olika kundernas intresse och önskemål. Vi ska ha tag på persontyper som gastronauter, loppisälskare, strandlejon, kulturister, silence seekers och livsnjutarna.

Dessa personas är våra fiktiva karaktärer som representerar våra målgrupper. De beskriver målgruppens behov, mål, attityder och beteendemönster. På så sätt blir det enklare att föreställa sig personen som besöker våra webbplatser och som kan nyttja/köpa alla tjänster och upplevelser på Österlen.

Vet vi det mesta om deras förväntningar och behov optimerar det våra möjligheter att kommunicera med dem på effektivast möjligaste sätt. När vi dessutom identifierat deras respektive kundresor blir det ännu enklare att erbjuda rätt innehåll till rätt personas på Österlen.

Ingen i Storköpenhamn och Själland vet vad Österlen är i dag

– även om de bara bor 1,5 timme bort!

Inom 5 år ska vi vara de bästa brobyggarna i Sverige. Österlen ska bli Köpenhamns och Själlands närmaste ferieland. ”Med masser af oplevelser, god mad og drikke – och det hele” som danskarna säger.

Vårt varför och vad som händer när vi tar konsekvenserna av det.

Vårt varför

Vi tror på en långt bättre framtid för Österlen som attraktivt besöksmål och region. För att uppnå detta krävs en stark och konkurrenskraftig besöks-, handels- och upplevelsenäring med lönsamma företagare som bidrar med skatteintäkter och arbetstillfällen. Därför ska vi jobba aktivt med marknadsföring och hållbar platsutveckling för att varumärket Österlen ska väcka positiva associationer och locka fler besökare, investerare och nyinflyttade.

Har man sagt A, måste man säga B …
Vi har nu stiftat en ekonomisk förening för att kunna samla alla goda krafter för att skapa ett marknadsfyrtorn för näringslivet på Österlen.

Principen är både enkel och hållbar. Var och en är vi små, tillsammans är vi stora. Därför var det självklart att ta kontakt med några av bygdens större aktörer som delar vår stora tro på Österlen.

Med hjälp av regionens största fastighetsbolag, tillsammans med Sparbanken Syd och Österlens Kraft, har vi fått på plats ett litet startkapital på nästan 1,75 miljoner kronor.
Det gör att vi kan starta vår första stora kampanj redan nu i mars.

Vi har stiftat ”Österlen Besöks- och Upplevelsenäring Ekonomisk Förening”

för att samla alla som vill vara med och utveckla Österlen.

  1. De har på kort tid – och utan någon egentlig marknadsföringsbudget – satt Österlen på kartan som ingen annan i regionen.
    Deras insatser har inte gått obemärkt förbi. 2022 utsågs de till Årets näringslivsambassadör i Simrishamns kommun. Självklart blev de stolta, men framför allt ännu mer taggade på att lyfta Österlen ytterligare.
  2. De har – tvärtemot andra destinationer – satsat på Sverige och inte utlandet.
    Det har visat sig helt rätt då 85 % av alla gästnätter på Österlen är svenska. österlen.se vet hur man når ut till den svenska marknaden.
  3. Med en enkel och god design har österlen.se gjort det lätt att skilja Österlen från andra destinationer.
    Kom ihåg: Ôsterlen väljs inte för att vi är lika, men för att vi är olika – och bättre! – än alla andra. Nu ska vi skapa fler unika historier och berättelser om Österlen som ingen annan kan plagiera.
  4. Österlen.se är det bästa verktyget för att berätta om att Österlen är bäst på sol och strand i hela Sverige
    Därför måste också ditt företag vara med. Ska alla företag inom besöks- och upplevelsenäringen få en större del av kakan, måste vi först göra kakan större. Mycket större.

Vilka står bakom?

Och vem stöttar Österlens stora turistsatsning?

  • Sparbanken Syd
  • Fritid Österlen AB
  • HKM AB
  • Salana AB
  • Österlens Kraft AB

logos

För Österlen. Tillsammans.

Österlens Besöks- och upplevelsenäring Ekonomisk Förening

Medlemsorganisation. Den förenade kraften där alla parter är representerade. Ledd av branschen, sätter mål och planer på kort- och lång sikt, söker bidrag. Styr marknadsfunktionen, dvs österlen.se. Branschen representeras i styrelsen av Pontus Hansson Cederberg från Brösarp Gästgifveri och Ola Ambuhm från Fritid Österlen/Campingnäringen. Styret kompletteras av Morgan Ristmägi, Salana och Frans Mårtensson, HKM, från fastighetsägarna/sektor infrastruktur,

Ordförande i styrelsen är Klaas van Ommeren, som har bakgrund som VD för ett destinationsbolag, marknadsdirektör i ett färjerederi, flera hotell och ett resortbolag(7 (app)-hotell och ett skidcenter). Han har varit konsult inom besöksnäringen – i eget företag och som anställd VD(Nationalt Senter for Bygdeturisme/Rural tourism i Norge). Österlen är den sjätte turistdestination han nu arbetar med.  Är nu delägare av Lunkaberg Bed & Breakfast i Gislöv.

 

Destination Österlen AB a.k.a. österlen.se

  • Etablerad aktör som med ingen budget byggt upp Österlen till en av landets mest välbesökta destinationer på internet i Sverige
  • Ingen startsträcka då webbplatsen redan idag drar 600.000 besökare/år.
  • Genomsnittsbesökarna spenderar 2 min 22 sekunder på webbplatsen.
  • 26.500 följare på instagram, med en växande skara följare på andra SoMe-kanaler.
  • Erbjuder direktbokning av boende/aktiviteter direkt via österlen.se.
  • Rätt kompetens och lokalt förankrade.
  • Christian Esbjörnsson, Kivik/Simrisham, högskoleutbildad inom Turism. Flerårig arbetslivserfarenhet från olika internationella Turistbyårer, bl a 3 års som marknadschef för Holländska Turistbyrån i Norden. Driver hotell- och restaurangrörelse i Simrishamn sedan 2003.
  • Peter Carlsson, Simrishamn, filmare/fotograf baserad i Simrishamn. Mannen bakom i stort sett samtliga reportage från Österlen i livstilsmagasin de senaste 25 åren, bl a Elle Decoration, Residence, Lantliv, Gods & Gårdar. Jobbat med Tareq Taylor, Tina Nordström, Daniel Berlin för att nämna några. www.peter.se
  • Noak Karlsson, Simrishamnspåg, Spindeln i nätet för österlen.se sedan 2017. Brett kontaktnät, utbildad inom webbutveckling.
  • Lars Rabe, nestorn. Från Malmös hetaste reklambyårer styrdes kosan till Österlen. Borrbybo sedan länge. Gjort fler webbplatser än någon annan på Österlen.
  • Ett av landets största arkiv med bilder/filmer från Österlen.

Joina mer än 10k+ prenumeranter

Håll dig uppdaterad med allt du behöver veta om Österlen!
2025
© Destination Österlen AB
[email protected]
sv_SE