Marknadsplan 2024

För Österlen. Tillsammans.

Man ska inte gå över ån efter vatten. Vi ska sälja Österlen genom att visa upp Österlen i all sin prakt. Den vackraste och godaste av destinationer i vårt avlånga land.

I och med Österlens nya organisation vad gäller Destinationsutveckling och marknadsföring skapas helt nya förutsättningar att aktivt sälja in Österlen som Sveriges främsta Destination.

Beroende på vilken storlek som det finansiella tillskott till syvende sist landar på kommer marknadsplanen anpassas därefter. Men en sak är säker: administration ska hållas till ett minimum och lejonparten av pengarna ska gå till marknadsföring och försäljningsgenererande aktiviteter.

Mål

Vi ska lyfta Österlens som en av Sveriges mest populära destinationer.

Vi ska bidra till att öka antalet besökare under sommarhalvåret med fokus på för- och eftersäsong (april – juni + augusti – oktober), samt skapa mervärde under absoluta peaksäsong (juli).

Ytterligare fokusområde är att skapa nya säsonger: november – december + mars. Fokus: extremsport, vandring, stillhet.

+ konkreta mätbara mål (KPIer)

Inom 3 år nå målen 50% april + september, 70% maj + juni, 80% augusti, 100% juli.

Målgruppper

Tydligt fokus på den svenska marknaden (89% av alla besökare på Österlen sommaren 2023 var svenskar).

  • Företrädesvis kvinnor/par/+55. Livsnjutare. Naturälskare.
  • Barnfamiljer (sommarhalvår)
  • Sportintresserade/vandring/cykling, gärna i kombination av matintresse
  • Stor potential att öka andelen danska gäster, företrädesvis +55 från Köpenhamnsområdet
  • Övrigt: potentiella gäster från länder i närmarknader

Målgruppsanalys

  • Svenska besökare: Rikta oss till en bredare målgrupp, inklusive familjer, par och mat- och naturälskare. Det goda livet.
  • Danska besökare: Fokusera på personer över 55 år från Köpenhamnsområdet som är intresserade av aktiviteter som golf, vandring, mat och dryck.

Positionering

  • Kommunicera de unika fördelarna med Österlen, såsom den vackra naturen, de kulturella sevärdheterna och det rika utbudet av aktiviteter och evenemang.
  • Betona Österlens närhet till Köpenhamn för att locka danska besökare. Mycket för pengarna.

Digital marknadsföring:

  • Sökmotoroptimering (SEO): Fortsatt fokus på optimering av vår webbplats för att rankas högt i sökresultaten för relevanta sökord.
  • Content marketing: Skapa engagerande och relevant innehåll på vår webbplats  – filmer/guider – och dela det på sociala medier för att locka ytterligare besökare till vår webbplats.
  • Sociala medier: Vara aktiv på olika sociala medieplattformar för att nå ut till vår målgrupp och sprida vårt budskap. Ledord: influencers, lokala kändisar, samarbete med GuideHub.
  • E-postmarknadsföring: Skicka regelbundna nyhetsbrev till vår e-postlista med uppdateringar om Österlen, erbjudanden och evenemang.

Digital marknadsföring – övrigt

Övrigt:

  • Skapa unika, bokningsbara paket direkt på vår webbplats.
  • Förbättrade befintliga betalningsvillkor av boende/paket/biljetter på vår webbplats. Initiera samarbete med ytterligare lokal aktör för paketutveckling.
  • Samla alla events, stora som små, och göra så många som möjligt bokningsbara direkt via vår webbplats alt. via partners egna webbplats.
  • Översätta hela vår webbplats till danska, engelska och tyska.

Samarbeten:

  • Bygga samarbeten med svenska och danska partners/researrangörer,  marknadsföra och sälja paketerbjudanden direkt via vår webbplats med fokus att locka svenska och danska besökare till Österlen.
  • Samarbete med svenska aktörer inom turistbranschen, såsom vandra.se, för att nå svenska besökare + Öresundsbron för att nå besökarna från Köpenhamnsregionen.

Utvärdering och anpassning:

  • Kontinuerligt utvärdering och analys av våra marknadsföringsinsatser för att se vad som fungerar. Baserat på dessa insikter kommer vi löpande att anpassa vår marknadsplan.
  • Mät, utvärdera och analysera Österlen.se och dess digitala verksamhet kontinuerligt med hjälp av fåtal noga utvalda KPI:er

Årshjul

Med bättre framförhållning ska vi säkerställa ett bättre bokningsläge inför varje säsong. Skapa stabilitet och bättre förutsättningar för att locka besökarna till Österlen.

Vår marknadsföring bygger på att lyfta fram det som sker varje årstid/månad.

Detta ska ske genom att ”placera” reportage i olika livsstilsmagasin, samarbeten med influencers, microinfluencers, lokala ambassadörer som t ex Mandelmanns, Ernst, Karl Fredrik, Lundell, etc.

  • Magasin: Skapa reportage som placeras i magasin som Lantliv, Allt om Tidningar, Femina, etc.
  • Guider: Samarbete med GuideHub, lyfta fram våra bästa aktiviteter / restauranger / B&B / etc.
  • Temasidor: Samlingssidor för att lyfta fram teman. Skördetid, Möt våren, …

Se detaljerad kampanjöversikt för hela året

Under uppbyggnad...

Vinter: januari, februari

Samling. För Österlen. Tillsammans
Under årets första månader ligger fokus på att bygga upp den nya organisationen. Medlemsmöten med branschen. Möten med kommunerna (Simrishamn och Tomelilla) samt första sonderande mötena med Tillväxtverket. Vi rivstartar också med plannering av vår första kampanj – Möt våren på Österlen.

Vinter-vår-vandring

1 JAN
-
29 FEB
Vi mjukar upp våra följare inför våren. Vi pushar bilder och filmer på våra sociala medier. Material är bland annat från en vandring mellan Kivik och Simrishamn. Men vi kommer även pusha andra vandrings-filmer och bilder. Målet är att få en god spridning och att uppmärksamma vandring i lågsäsong och sälja vandringspaket via österlen.se.

Kampanjfakta

Ansvarig: Noak, Peter & Christian
Materialdag: 1 JAN
Produktionstid: 50 h
Period: 1 JAN - 31 MARS
Förväntad räckvidd: 60 000
Faktisk räckvidd: 225 000
instagram reel 9x16
instagram inlägg 1x1
facebook händelse 9x16
facebook 1x1
threads
tiktok 9x16
guidehub

Vår: mars, april, maj

Konsten kickar igång den svenska våren på Österlen.
Konst, påsk och Matrundan – Österlen vaknar till liv. Här kommer våren alltid lite tidigare än på andra håll i Sverige.

Möt våren på Österlen

02 APR
-
01 MAJ
Upplev påsk och våren på Österlen
Vi genomförde en kampanj där vi marknadsförde våren genom olika kanaler, med fokus på Facebook, Instagram, TikTok och Threads. Målet var att öka räckvidden och driva trafik till vår hemsida. Vår förhoppning är att denna trafik ska leda till bokningar – antingen via vårt bokningssystem eller genom att besökarna bokar direkt via våra medlemmars hemsidor, med hjälp av guider och länkar på våra sidor.

Kampanjfakta

Ansvarig: Christian, Noak, Lars & Peter
Materialdag: 15 MAR
Produktionstid: 10 dagar
Period: 2 APR - 30 APR
Förväntad räckvidd: 500 000
Faktisk räckvidd: 750 000
instagram reel 9x16
instagram inlägg 1x1
facebook händelse 9x16
facebook 1x1
tiktok 9x16
guidehub

Konstrundan på Österlen

29 MAR
-
7 APR
Alla rundors moder – Konstrundan på Österlen. På långfredagen den 29 april öppnar den 56:e Konstrundan – Sveriges äldsta konstrunda som startades av lokala konstnärer på Österlen redan 1968. Välkommen att uppleva konsten och möta konstnärerna i deras öppna ateljéer och utställningslokaler runt om i östra Skåne. Tjörnedala konsthall Tjörnedala konsthall visar en samlingsutställning med ett verk av varje deltagande konstnär. Besökarna kan starta här och sedan åka vidare till konstnärernas ateljéer och utställningsplatser.

Kampanjfakta

Ansvarig: Noak, Peter, Lars & Christian
Materialdag: 6 MAR
Produktionstid: 50 h
Period: 14 MAR - 1 APR
Förväntad räckvidd: 100 000
Faktisk räckvidd: 134 900
instagram reel 9x16
instagram inlägg 1x1
facebook händelse 9x16
facebook 1x1
threads
guidehub

Konstguide

1 MARS
-
31 MARS
Österlenkonst blir till inför Septemberutställningen
Vi skapar en guide som samlar de bästa konstupplevelserna på Österlen under påsken 2024, för att både marknadsföra och vägleda de turister som planerar att besöka regionen under påskhelgen.

Kampanjfakta

Ansvarig: Noak & Peter
Materialdag: 29 feb
Produktionstid: 5 h
Period: 1 MARS - 31 MARS
Förväntad räckvidd: 10 000
Faktisk räckvidd: 35 000
facebook händelse 9x16
facebook 1x1
guidehub

Loppis- / Antikvariatguide

14 APR
-
31 MAJ
Suckarnas
Guide som samlar loppisar och antikvariat. Guiden kommer marknadsföras via sociala medier.

Kampanjfakta

Ansvarig: Noak
Materialdag: 10 april
Produktionstid: 1 v
Period: 14 APR - 31 MAJ
Förväntad räckvidd: 100 000
Faktisk räckvidd: 95 000
instagram reel 9x16
instagram inlägg 1x1
facebook händelse 9x16
facebook 1x1
threads
guidehub

Gårdsbutiksguide

14 APR
-
31 MAJ
vilhelmsdal gårdsbutik
Guide som samlar gårdsbutik. Guiden kommer marknadsföras via sociala medier.

Kampanjfakta

Ansvarig: Noak
Materialdag: 10 april
Produktionstid: 1 v
Period: 14 APR - 31 MAJ
Förväntad räckvidd: 100 000
Faktisk räckvidd: 45 000
instagram reel 9x16
instagram inlägg 1x1
facebook händelse 9x16
facebook 1x1
threads
guidehub

Vårens paketerbjudande

24 MARS
-
31 MAJ
Guide som samlar vårens paketerbjudande. Guiden kommer marknadsföras via sociala medier.

Kampanjfakta

Ansvarig: Noak
Materialdag: 24 mars
Produktionstid: 1 v
Period: 24 MAR - 31 MAJ
Förväntad räckvidd: 80 000
Faktisk räckvidd: 55 000
facebook händelse 9x16
facebook 1x1
guidehub

Matrundan Österlen

9 MAJ
-
12 MAJ
Matrundan på Österlen runt matbordet foto Peter Carlsson
Smaka på Österlen i fyra dagar. Under fyra dagar får ni åka runt och besöka oss på alla vår unika platser. Vi är allt från Gårdshotell, caféer och restauranger till odlare, producenter och butiker. Tillsammans är vi en del av det skafferi som Österlen bjuder på. Vi är lika olika som ni är och en härlig blandning av stort och smått.

Kampanjfakta

Ansvarig: Noak, Peter & Lars
Materialdag: 14 apr
Produktionstid: 1 v
Period: 15 APR - 12 MAJ
Förväntad räckvidd: 100 000
Faktisk räckvidd: 150 000
instagram reel 9x16
instagram inlägg 1x1
facebook händelse 9x16
facebook 1x1
threads
tiktok 9x16
landningssida

Vyn

1 MAJ
-
31 MAJ
När Daniel Berlin öppnade på Österlen fick vi i uppdrag att sprida ordet – och det gjorde vi genom flera kampanjer under våren som väckte stort intresse. Vi kopplade också upp hotellet till vårt bokningssystem och gav deras mat- och vinpaket en välförtjänt plats på vår startsida. Genom våra sociala medier lyfte vi fram dessa paket och såg till att de nådde ut till ännu fler målgrupper.

Kampanjfakta

Ansvarig: Noak, Peter, Christian & Lars
Materialdag: 26 APR
Produktionstid: 10h
Period: 1 MAJ - 31 MAJ
Förväntad räckvidd: 50 000
Faktisk räckvidd: 75 000
instagram inlägg 1x1
facebook händelse 9x16
facebook 1x1
landningssida

Sommar: juni, juli, augusti

Sommar på Österlen!
Äntligen sommar på Österlen! Nu är det dags att lyfta fram allt det fantastiska som händer här och fortsätta stärka Österlens varumärke.

Midsommar på Österlen

21 JUNI
-
21 JUNI
Midsommar och Österlen borde vara mer förknippade än vad de är idag. Därför genomförde vi en kampanj på våra sociala medier där vi lyfte fram alla midsommarfiranden på Österlen.

Kampanjfakta

Ansvarig: Noak
Materialdag: 20 juni
Produktionstid: 4h
Period: 21 JUNI
Förväntad räckvidd: 10 000
Faktisk räckvidd: 32 000
instagram inlägg 1x1
facebook 1x1

Sommar-videos

1 JUNI
-
31 AUG
Vi vill vägleda våra följare och kommer lägga mycket krut på Instagram-reels och TikToks under sommaren 2024. Detta tror vi är den mest effektiva strategi att nå räckvidd och stärka Österlens varumärke.

Kampanjfakta

Ansvarig: Noak & Peter
Materialdag: 1 JUNI
Produktionstid: 4 v
Period: 1 JUNI - 31 AUG
Förväntad räckvidd: 750 000
Faktisk räckvidd: 1 250 000
instagram reel 9x16
instagram inlägg 1x1
tiktok 9x16

Bokningar

1 JUNI
-
31 AUG
Äta, bo och göra på Österlen
I sommar tar vi nästa steg för att göra österlen.se ännu mer bokningsbart och samtidigt förbättra våra konverteringar. Vi kommer att genomföra riktade kampanjer med direktlänkar till vår boendesida, med målet att inspirera besökare att boka direkt – antingen via respektive boendes egen hemsida eller direkt i vårt bokningssystem.

Kampanjfakta

Ansvarig: Noak, Peter, Christian & Lars
Materialdag: 1 JUNI
Produktionstid: 5v
Period: 1 JUNI - 31 AUG
Förväntad räckvidd: 75 000
Faktisk räckvidd: 125 000
instagram reel 9x16
instagram inlägg 1x1
facebook händelse 9x16
facebook 1x1
tiktok 9x16
guidehub
landningssida

Sommar-guider

1 JUNI
-
31 AUG
För att hjälpa våra besökare på bästa sätt skapar vi så många guider vi bara hinner – allt från pizzaguider till gratisguider. Under sommaren tog vi fram hela 13 olika guider, och vår ambition är att utveckla dessa vidare och skapa ännu fler. Guiderna bygger på de mest populära sökningar på Google relaterade till Österlen och marknadsförs aktivt via sociala medier.

Kampanjfakta

Ansvarig: Noak
Materialdag: 1 JUNI
Produktionstid: 3v
Period: 1 JUNI - 31 AUG
Förväntad räckvidd: 350 000
Faktisk räckvidd: 500 000
facebook händelse 9x16
facebook 1x1
guidehub

Höst: september, oktober, november

Höst på Österlen
Vattnet är fortfarande varmt, och skörden är i full gång runtom på Österlen. Är hösten kanske den allra bästa tiden att uppleva Österlen?

Golf på Österlen

1 SEP
-
30 NOV
På Österlen varar golfsäsongen lite längre. Vi har tagit vara på detta och blivit en av de första destinationerna i Sverige att erbjuda dynamiska golfbokningar.

Kampanjfakta

Ansvarig: Noak, Peter, Christian & Lars
Materialdag: 20 AUG
Produktionstid: 5v
Period: 1 SEP - 30 NOV
Förväntad räckvidd: 100 000
Faktisk räckvidd: 150 000
instagram reel 9x16
instagram inlägg 1x1
facebook händelse 9x16
facebook 1x1
tiktok 9x16
landningssida

Skördetid Österlen

14 SEP
-
13 OKT
skördetid på österlen 2023
Hösten är verkligen en underbar tid på Österlen! I många år har vi firat äpplet med stor glädje. Vi gör det tillsammans för att verkligen visa upp den fantastiska mångfald som finns på Österlen. Vi vill bjuda in er till att uppleva skörden, smaka på den goda maten, ta del av kulturen och beundra hantverket. Vi omfamnar verkligen alla de olika delarna som vårt område har att erbjuda. Hela denna händelse går under namnet ”Skördetid på Österlen”. Medlemmarna i Skördetid på Österlen bjuder in till olika evenemang och förmånliga erbjudanden mellan den 14 september och 13 oktober.

Kampanjfakta

Ansvarig:
Materialdag: 15 AUG
Produktionstid: 1v
Period: 15 AUG - 13 OKT
Förväntad räckvidd: 200 000
Faktisk räckvidd: 350 000
instagram reel 9x16
instagram inlägg 1x1
facebook händelse 9x16
facebook 1x1
tiktok 9x16
landningssida

Äppelmarknaden

28 SEP
-
13 OKT
Äppeltavlan 2022
Upplev Äppelmarknaden på Österlen - Skånes mest äppelstinna evenemang! Denna årliga händelse, som äger rum från den 28 september till den 6 oktober, är en färgsprakande festival full av äppelglädje och underhållning för alla åldrar.

Kampanjfakta

Ansvarig: Noak, Peter, Christian & Lars
Materialdag: 10 AUG
Produktionstid: 1v
Period: 16 AUG - 13 OKT
Förväntad räckvidd: 200 000
Faktisk räckvidd: 420 000
instagram reel 9x16
instagram inlägg 1x1
facebook händelse 9x16
facebook 1x1
tiktok 9x16
biljettforsaljning
landningssida

Österlen Lyser

1 NOV
-
3 NOV
Österlen Lyser är ett projekt avsett att dra igång verksamheter och aktiviteter även på hösten. Syftet är att stimulera besöksnäring, främja näringsverksamhet samt skapa gemenskap mellan byarna och föreningarna på Österlen med omnejd. Idén till Österlen Lyser kommer från Emma Karp Lundström (se hennes vision här). Föreningen bildades officiellt 2005 och har sedan dess fått alltfler medlemmar. Projektgruppen bakom Österlen Lyser har till uppgift att samordna och marknadsföra de större evenemangen som ingår i projektet. Gruppens målsättning är att engagera så många deltagare som möjligt till att, under tre dagar i november, varje år, lysa upp Österlen med omnejd.

Kampanjfakta

Ansvarig: Noak, Lars & Peter
Materialdag: 25 OKT
Produktionstid: 8h
Period: 25 OKT - 3 NOV
Förväntad räckvidd: 25 000
Faktisk räckvidd: 30 000
instagram inlägg 1x1
facebook händelse 9x16
facebook 1x1
landningssida

Vinter: december

Julen närmar sig
Julen närmar sig, och delar av Österlen går in i vintervila. Samtidigt planerar vi för nästa år, lyfter fram de företag som håller öppet och sprider julstämning med tips på juliga aktiviteter.

Jul-guider

1 NOV
-
31 DEC
Guide som samlar julens skyltningar, marknader och julbord. Guiden kommer marknadsföras via sociala medier.

Kampanjfakta

Ansvarig: Noak
Materialdag: 10 NOV
Produktionstid: 10h
Period: 10 NOV - 20 DEC
Förväntad räckvidd: 10 000
Faktisk räckvidd: 25 000
facebook händelse 9x16
facebook 1x1
guidehub

"CLUB ÖSTERLEN"

1 NOV
-
31 DEC
Överraska någon med ett presentkort till en grundkurs i skärmflyg hos Skyadventures på Österlen!
Vi lanserar en erbjudandesida som testas under Black Week och Black Friday. Målet är att samla Österlens bästa erbjudanden och på sikt kunna dela dessa med våra 10 000 nyhets-brevs-prenumeranter. På så sätt vill vi både öka konverteringen och stötta handelsföretagen på Österlen.

Kampanjfakta

Ansvarig: Noak, Lars, Peter & Christian
Materialdag: 1 NOV
Produktionstid: 1v
Period: 1 NOV - 31 DEC
Förväntad räckvidd: 25 000
Faktisk räckvidd: 50 000
instagram inlägg 1x1
facebook händelse 9x16
facebook 1x1
landningssida
0%

Joina mer än 10k+ prenumeranter

Håll dig uppdaterad med allt du behöver veta om Österlen!
2025
© Destination Österlen AB
[email protected]
sv_SE